My-Poznaniacy ws. projektu Bożydara

W związku z wyłożeniem do wglądu projektu budowy ulicy Bożydara w Poznaniu, Stowarzyszenie MY-POZNANIACY składa następujące uwagi i wnioski:

1.    Zgłaszamy kategoryczny sprzeciw wobec proponowanego przebiegu ul. Bożydara i wnioskujemy o przywrócenie przebiegu ulicy z poprzednich prac projektowo-studialnych bez przecinania Strumienia Różanego.
Uzasadnienie: Obecny projekt przecinając Strumień Różany jest niezgodny z obowiązującym Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Miasta Poznania.
i.    Tereny wzdłuż Strumienia Różanego przeznaczono pod tereny zieleni, a w zakresie kierunków zmian w zagospodarowaniu przestrzennym przy realizacji celów publicznych na terenach wyłączonych z zabudowy obowiązują zasady zawarte w części Studium „Kierunki ochrony środowiska przyrodniczego i jego zasobów” (studium 2008, Tom 2 Kierunki, III część szczegółowa, podstrefa B5 p. 1.2.3).
ii.    W części „Kierunki ochrony środowiska przyrodniczego i jego zasobów” (studium 2008, Tom 2, Kierunk, II część ogólna, p. 3.2.1) czytamy, że Strumień Różany stanowi element Systemu klinowo-pierścieniowego zieleni miasta, która jest główną strukturą zieleni w mieście Poznaniu.
Studium UiKZ definuje jako nadrzędne zadanie „zachowanie i odtwarzanie ciągłości” systemu klinowo-pierścieniowego poprzez m.in.
-    utrzymanie ciągłości dolin rzek i cieków jako osnowy ekologicznej miasta, bez możliwości nieuzasadnionego kanalizowania cieków otwartych,
-    przeprowadzanie połączeń komunikacyjnych w sposób zapewniający ochronę walorów krajobrazowych, a także minimalizację negatywnego oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze,
-    dążenie do integracji rozproszonych fragmentów zieleni,
-    ochronę istniejących powiązań z terenami otaczającymi.
iii.    Studium wskazuje, że należy dążyć do poprawy jakości wód Strumienia Różanego poprzez zmniejszenie obciążeń. Przecięcie ruchliwą ulicą klasy Z z pewnością przysłuży się zwiększeniu takich obciążeń (studium 2008, Tom 2 Kierunki, III część szczegółowa, podstrefa B5 p. 3.1.2).
iv.    Studium wskazuje, że do zasad ochrony obszarów cennych przyrodniczo w tej podstrefie zalicza się zakaz regulacji linii brzegowej cieków wodnych (studium 2008, Tom 2 Kierunki, III część szczegółowa, podstrefa B5 p. 3.3.1).
v.    Ingerujące w ekosystem przecięcie Strumienia Różanego jest nieuzasadnione, tak technicznie, jak i ruchowo, a jednocześnie podwyższa koszty inwestycji.

2.    Uzupełnić projekt budowy ulicy Bożydara o PROJEKT ZADRZEWIEŃ zielenią wysoką zgodnie ze Studium UiKZ Miasta Poznania (studium 2008, Tom 2 Kierunki, III część szczegółowa, podstrefa B5 p. 3.2.5 i 3.2.6).

3.    Zredukować projektowaną szerokość jezdni do 2,75 m.
Uzasadnienie: W związku z aktualną sytuacją ruchową w tej części miasta oraz zasadą zapisaną w studium UiKZ Miasta Poznania, że „parametry i trasy ulic zbiorczych nie powinny stanowić alternatywy dla ulic wyższych klas” (studium 2008, Tom 2 Kierunki, II część ogólna, p. 8.7, część 1), należy wykorzystać do zaprojektowania ulicy Bożydara kZ.038.2 normy dla ulic klasy Z przy uspokajaniu ruchu zgodne z rozporządzeniem o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne, by dla uczestników ruchu warunki odróżniały się od warunków istniejących na ulicy Naramowickiej będącej ulicą klasy G.

4.    Złamać oś ulicy na wlocie z ul. Naramowickiej, tak by wlot w ul. Naramowicką łączył się z nią pod kątem 90 stopni, podobnie jak zaprojektowano wlot w ul. Dzięgielową.
Uzasadnienie: W związku bezpieczeństwem przekraczających skrzyżowanie pieszych i rowerzystów, przy przewidywanym znaczącym natężeniem ruchu, niezbędne jest zwiększenie kąta skrętu do 90 stopni dla uzyskania efektu spowolnienia przy wykonywaniu
manewru (Wytyczne Projektowania Skrzyżowań Drogowych, p. 5.2.2.7)

Komentarze

  1. Mam (mimo wszystko) nadzieję, że uwagi zostaną wzięte pod uwagę

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawe czy te argumenty wpłyną na kogo trzeba otrzeźwiająco...

    OdpowiedzUsuń
  3. Argument niezgodności ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Miasta Poznania jest dość poważny, ciekawy jestem, czy się do niego odniosą. Gdzie można śledzić wyniki tych konsultacji?

    OdpowiedzUsuń
  4. a od kiedy to zdm przejmuje sie konsultacjami, wiadomo ze wszystko zostalo dogadane wczesniej z UAM ktory nie chce aby droga od dziegielowej biegla blisko ich parkingu i tyle ... miasto bedzie tak krecic aby sie wkupic UAMowi

    OdpowiedzUsuń
  5. No bo z tą Bożydara to generalnie jest wielka przewałka.

    OdpowiedzUsuń
  6. UAM wpierw dogadal sobie dziegielowa ( ma nastapic jej zamkniecie) , a teraz przeciwstawil sie takiemu wytuczeniu drogi zeby znow im nie przeszkadzalo w ekspancji ... UAM = zakala umultowa

    OdpowiedzUsuń
  7. Maryjan Pażdzioch13 marca 2013 21:29

    Jak se pomyśle jaka kasiora nad podrzedny uniwerek idzie to nóz w kieszeni siem otwiera

    OdpowiedzUsuń
  8. Zgadzam się z Paździochem :)Kasiora idzie i to nie mała. I to z moich i Waszych podatków.Jak widać ta kasiora jest większa niż na Radę Osiedla. A kto ma kasiorę ten ma władzę....
    Co do drogi... To należy iść z postępem. Gdyby nie postęp, to do dzisiaj ziemia pod budynkiem Rady osiedla leżała by ugorem i obawiam się, że zamiast traktorem, to uprawiano by ją końmi. :) :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko pięknie, tylko że Bożydara jest tylko i wyłącznie budowana po to, żeby zamknąć Dzięgielową! :(

      Usuń
  9. Czy ulica zamknięta (DZIEGIELOWA) ma nadal być główną ??!!

    OdpowiedzUsuń
  10. Popieram przywrócenie poprzedniej koncepcji, w której Nowa Bożydara była prosta i nie przecinała Strumienia Różanego. Pisałem też o tym ZDM-owi w czasie konsultacji. (Swoją drogę jestem ciekawy, czy mi odpiszą.)
    Jeżeli aktualna koncepcja została wykonana pod naciskiem UAM, to trzeba głośno powiedzieć, że głos i dobro umultowian się już w ogóle nie liczy! :(

    Nie zgadzam się tylko z wnioskiem, dotyczącym zwężenia pasów jezdni do 2,75 m. To jakiś absurd! Przecież ta droga ma przejąć główny ruch pomiędzy Umultowem, Radojewem i północnymi Naramowicami a Piątkowem i Różanym Potokiem. To właśnie tą ulicą powinny jeździć autobusy ZTM. Nie jestem zwolennikiem zamykania ul. Dzięgielowej, ale trzeba ją odciążyć od obecnego, ogromnego(!) ruchu. Postawmy się w sytuacji mieszkających tam osób.

    Moim zdaniem dla sprawnej komunikacji w naszej dzielnicy i Dzięgielowa i Nowa Bożydara powinny być otwarte dla kierowców z zaznaczeniem, że większy ruch należy kierować przez Nową Bożydara.

    A Uniwersytet mógłby wreszcie zrobić coś naprawdę pożytecznego dla poprawienia komunikacji Umultowa.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz