Umultowska cd.

Konsultacje zostały przedłużone do 8.07 do godziny 15:00.
Nadal można przekazywać swoje zdanie na adres skrzynki mailowej umultowska2019@zdm.poznan.pl

Przypominam:

Wariant 1 - dopuszczalna przejezdność z ograniczeniami ruchu w postaci esowania i wyniesionych skrzyżowań, a także z rozwiązaniami umożliwiającymi migrację zwierząt: płazów, bobrów tunelami, wiewiórek specjalną  konstrukcją nad ulicą. Ulica będzie również zawierała oddzielny chodnik oraz ścieżkę rowerową.

Wariant 2 - ciąg pieszorowerowy zamiast jezdni.

Dla mnie kompromisowe i najbardziej właściwe rozwiązanie wieloletniego sporu to wariant 1 i proszę o wsparcie tego wariantu w mailach przekazywanych do ZDM. 

--------------------

Ponieważ zaczynają się argumenty "poniżej pasa" to pozwólcie, że w miarę możliwości będę się odnosił.:

Głos decydujący dotyczący wskazania wariantu do dalszych prac posiada Prezydent Miasta Poznania, a nie rada osiedla. Rada Osiedla Umultowo jest jednostką pomocniczą, gremium wybranym w wyborach bezpośrednich, statutowo uprawnionym do reprezentowania mieszkańców. Działa w interesie i na rzecz mieszkańców osiedla - być może w tym zdaniu każdy czyta, co komu wygodne, ale tak naprawdę liczy się ogół mieszkańców osiedla, a niekoniecznie konkretnej ulicy. Uspokajam jednak, że zapewne wrażliwość najbliższego sąsiedztwa tkwi w każdym z nas i nikt nie chce zrobić na złość sąsiadowi.

Reforma rad osiedli dała szerokie kompetencje do opiniowania radom osiedlowym i nie wyobrażam sobie sytuacji, by opinia rady nie była jednak jednym z najistotniejszych elementów podczas podejmowania decyzji, szczególnie w sytuacji wprowadzania w spór osób i środowisk spoza osiedla.

Tym samym warto przypomnieć, iż rada powinna odnosić się do działań na obszarze osiedla (próba eliminacji uchwały RO Naramowice odnoszącej się do Umultowskiej była pokazaniem przekroczenia statutowo nadanych kompetencji. Odpowiedź WWJPM pozostawiona bez dalszych kroków tylko kwestią odstąpienia od zaogniania dalej sytuacji - być może błędem zważywszy na wykorzystywanie argumentu obecnie).

Rada składa się z 15 członków. Z moich informacji 8 z zachodniej części Umultowa, 7 ze wschodniej (podział tradycyjnie na linii Naramowickiej). Jest więc zachowana stosowana od lat równowaga, balansująca interesy dwóch części osiedla. Argument większości z dalszych część osiedla zatem nietrafiony.

W sporze "ekologia" jest tłem wykorzystywanym na potrzeby jednej ze stron. Petycja internetowa w ochronie "uroczyska" zawiera szereg elementów mijających się z prawdą (spróbuję oddzielnie wykazać). Ten argument ekologiczny i takie działania nie pojawiały się np. w przypadku sąsiedniej inwestycji ulicy Jasna Rola, w bezpośrednich sąsiedztwie Rezerwatu Żurawiniec. Zbieżność adresów ekologów z Umultowską też raczej nie jest przypadkowy. 

Tak naprawdę 90% zagadnienia to właśnie ten adres, a sami ekolodzy i hasła stają się narzędziem w sporze mieszkańców. Proszę nie stawiać sporu na linii mieszkańcy vs. miasto i angażować media, bo przebieg sporu to bezwzględnie mieszkańcy vs. mieszkańcy, a miasto powinno wreszcie ten spór zakończyć decyzją i konkretnymi działaniami (krawężniki w którym roku były wkopane? 2003?)

"Tranzyt" - odrzucając warianty skrajne rozwiązań tj. pełną przejezdność oraz ciąg pieszorowerowy należy skupić się na ograniczeniu zarówno natężenia ruchu, jak i prędkości samochodów. Pamiętajmy, że obecnie ruch na ulicy odbywa się, prędkości są różne, a przy okazji wzbudzane są tumany kurzu. 
Należy oczywiście zabezpieczyć Umultowską przed tworzeniem alternatywy dla Naramowickiej i/lub Krygowskiego. Wariant 1 pewnie nie jest idealny, ale wpisuje się w te zabezpieczenia. Dodać także należy konieczność zamontowania progów zwalniających na ul. Widłakowej, która taką alternatywę mogłaby tworzyć. Ten zakres powinna wykonać akurat rada osiedla.

Spróbujmy naprawdę zakończyć ten spór.
Jeżeli są jakieś wartościowe argumenty, to proszę odpowiednio w komentarzach i/lub na skrzynkę umultowska2019@zdm.poznan.pl

Komentarze

  1. Wariant 2 sztucznie zawyżony cenowo. Jak droga asfaltowa z taką infrastruktura może być podobna cenowo do ciągu pieszo rowerowego? Po jasny gwint do drogi pieszo rowerowej wycinać tyle drzew? Droga pieszo rowerowa nie musi być tak szeroka jak była podana na konsultacjach...

    Dz.U.2016.0.124 t.j. - Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
    1. Szerokość ścieżki rowerowej powinna wynosić nie mniej niż:
    1) 1,5 m - gdy jest ona jednokierunkowa;
    2) 2,0 m - gdy jest ona dwukierunkowa;
    3) 2,5 m - gdy ze ścieżki jednokierunkowej mogą korzystać piesi.
    2. Szerokość ścieżki rowerowej należy ustalać indywidualnie, jeżeli oprócz prowadzenia ruchu rowerowego pełni ona inne funkcje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ok. To dobre jest akurat.
      Na koszty nie patrzyłem jeszcze i nie wiem czy ktokolwiek.
      Szerokości pewnie wynikają z dostępności pasa.
      Dziękuję za rzeczową wypowiedź.
      Jeżeli coś jeszcze tego typu to jesteśmy zainteresowani.

      Usuń
    2. "jeżeli oprócz prowadzenia ruchu rowerowego pełni ona inne funkcje"

      Tak właśnie będzie, biorąc pod uwagę rekreacyjny charakter ulicy: to nie będą tylko "tranzytowi" rowerzyści, tylko całe rodziny, bajtle uczące się dopiero jeździć na rowerze, rolkarze itp. (proszę spojrzeć na główną ulicę patologicznego kampusu, kto z niej korzysta po godzinach). Minimalna szerokość wszystkich chętnych nie pomieści, albo będzie powodować nieprzyjemne zdarzenia.


      Usuń
  2. Tez ciekawy argument. Można rozmawiać na argumenty? Mozna

    OdpowiedzUsuń
  3. czy komukolwiek udało się przejechać wiewiórkę? ;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz